جواد پورکریمی؛ محمدرضا کرامتی؛ علیرضا محمدی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین صلاحیتهایحرفهای کارشناسان آموزش سازمان امور مالیاتی کشور و با روش آمیخته(کیفیوکمی)انجام شد. بدین منظور در بخش کیفی از طریق نمونهگیری هدفمند به مصاحبه نیمهساختمند با 24 نفر از مدیرکل، معاونین، رؤسایادارات، رؤسایگروهها و کارشناسانمسئولآموزش پرداخته شد. برای تحلیل مصاحبهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین صلاحیتهایحرفهای کارشناسان آموزش سازمان امور مالیاتی کشور و با روش آمیخته(کیفیوکمی)انجام شد. بدین منظور در بخش کیفی از طریق نمونهگیری هدفمند به مصاحبه نیمهساختمند با 24 نفر از مدیرکل، معاونین، رؤسایادارات، رؤسایگروهها و کارشناسانمسئولآموزش پرداخته شد. برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد و شانزده مؤلفه شامل دانش و اطلاعاتآموزشی، دانشسازمانی، دانشمنابع انسانی، مهارتهایفناوری، مهارتهایاجتماعی، مهارتهایشغلی، مهارتهایمدیریتی، تواناییهایتخصصی، تواناییهایمدیریتی واجرایی، تواناییهایفکری، نگرش مثبت به آموزشسازمانی، نگرشسیستمیبهسازمان، نگرشبهیادگیریسازمانی، دیدگاهحلمسئلهای، ویژگیهایشغلی و ویژگیهایرفتاری مورد شناسایی قرار گرفت. سپس در بخش کمِی به تبیین وضعیت صلاحیتحرفهای کارشناسان آموزش پرداخته شد. جامعه آماری در این بخش کارشناسان آموزش سازمان امور مالیاتی کشور بودند که به صورت تصادفی 107 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این بخش پرسشنامه بود که بر اساس مؤلفهها و زیر مؤلفههای شناساییشده در بخشکیفی تدوین شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0.97 محاسبه شد و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی موردسنجش قرار گرفت. نتایج تحلیلعاملی تأییدی نشان داد که مؤلفههای ذکرشده بهخوبی صلاحیتحرفهای کارشناسان آموزش را تبیین میکنند. همچنین یافتههای بخش کمی نشان داد که صلاحیتحرفهای کارشناسانآموزش در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد و مؤلفههای دانشسازمانی و مهارتهایشغلی در سطح متوسط قرار دارند.